söndag 8 mars 2015

Dopets löfte, dopets gåva



1. Dopets löfte, dopets gåva – 
vilken härlig rikedom! 
Jag vill Jesus Kristus lova 
att den gåvan till mig kom. 

2. Dopets gåva här i tiden 
gav mig hem och far och mor: 
Hela Kyrkans krets och i den 
Herren Gud och de som tror. 

3. Dopets stora, underbara 
verklighet kan ingen ta. 
Jag Guds eget barn får vara 
och en bror i Jesus ha. 

4. Dopets gåva når och räcker 
genom alla livets år. 
Med barmhärtighet den täcker 
allt jag inte rätt förmår. 

5. Dopets gåva bortom tiden 
har en större förmån kvar: 
att jag helt och fullt skall bli den 
människa Gud skapat har. 

6. Dopet kan jag inte göra, 
dopet kan jag bara få 
och med dopets gåva höra 
till Guds käraste och små. 

7. Dopets gåva världen renar. 
Tillgång till förlåtelsen 
ger oss gåvan och oss enar 
genom tro och liv i den. 

8. Dopet är det stora, sista 
bud, som Jesus Kyrkan gett. 
Aldrig får hon dopet mista. 
Dopet och Guds nåd är ett.  

Text och copyright: Christian Braw, publ. med tillstånd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar